Captor träffar Scania

I tidigare inlägg diskuterade vi hur Captor under hösten arbetar med att öka antalet dialoger med bolagen som ingår i fonden Captor Dahlia Green Bond. Vi har tidigare påpekat hur ett innehav i en obligation inte ger någon rättighet att rösta på bolagsstämmor. Trots detta strävar Captor efter att påverka företagen i ESG-frågor. Detta gör vi genom dialog eller annat engagemang. Som en del av denna satsning har vi nyligen träffat Scania på deras huvudkontor i Södertälje. 

 

Transportsektorn stod för 31% av Sveriges utsläpp under 2022, medan den globalt står för cirka 15%. Enligt rapporter från International Energy Agency (IEA) är övergången till fordon med låga eller noll utsläpp, tillsammans med tydliga regelverk för omställningen, avgörande för att uppnå klimatmålen för transportsektorn. Även om försäljningen av elbilar fortsätter att öka så är teknik och efterfrågan på batterier till tunga fordon i ett tidigt utvecklingsskede. Scania rapporterade att år 2022 utgjorde elektrifierade lastbilar endast 3% av försäljningen. Bolaget har samtidigt som ambition att hälften av försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade fordon, vilket kräver ett utbud anpassat för en variation av kunder och geografiska lägen. Detta är ett viktigt mål i Scanias strävan att minska sina Scope 3 utsläpp.   

 

Idag utgör Scope 3 över 90% av Scanias utsläpp, det vill säga, utsläpp från användningen av deras produkter. Företaget har satt upp som mål att minska koldioxidutsläppen från produkter i användningsfasen med 20% fram till 2025, jämfört med nivån år 2015. Under åren 2020 och 2021 ökade Scanias utsläpp något, vilket enligt företaget är på grund av förändringar i försäljningsmixen. 

 

Vi frågade företaget om de känner sig trygga med att målet kommer uppnås till 2025. Scania medger att det kommer att vara en utmaning, men förtroendet internt kvarstår. Ökad användning av elektrifierade fordon, ökad andel förnybara bränslen i kundernas fordon, samt införandet av den nya Scania-Super drivlinan som förväntas minska bränsleförbrukningen med 8% är alla faktorer som möjliggör att målen kan uppnås i tid. Trots att vi hoppas på att Scania kommer att lyckas nå sitt mål, känner vi även en viss tveksamhet. Med det sagt anser vi att detta mål, trots dess utmaningar, inte är avgörande för vår investering, utan vi uppskattar det ambitiösa målet och uppmärksammar den generella omställning som Scania strävar efter som mer betydande i ett långsiktigt perspektiv.  

 

I september 2020 presenterade Scania sitt ramverk för gröna obligationer, och likviden från de två emitterade obligationerna har använts för att finansiera byggandet av den nya batterifabriken som blev klar hösten 2023, samt för forskning och utveckling av elektrifierade fordon. I vår dialog med Scania framkommer det tydligt att företaget har en övergripande strategi för omställningen till elektrifiering i hela sin verksamhet. 

 

Scania har bland annat etablerat ett nära samarbete med Northvolt för att säkerställa försörjningskedjan av battericeller. I den nya fabriken kommer dessa battericeller att monteras ihop till batterimoduler och batteripack som skräddarsys för Scanias lastbilar och bussar. Bygget av batterifabriken innebär också en utveckling av Scanias arbete kring hälsa och säkerhet, eftersom det innebär skillnader att arbeta med och montera elmotorer jämfört med förbränningsmotorer. 

 

När lastbilarna sedan rullar ut på vägarna är laddinfrastrukturen viktig. Scania fokuserar särskilt på att batterierna ska kunna laddas upp tillräckligt under den 45 minuter sammanhängande rast som är ett lagkrav för förare som har kört i 4,5 timmar. Detta är en strategisk inriktning för att säkerställa så effektiva arbetspass som möjligt för deras kunder. Scania tar därmed ett helhetsgrepp för att säkra en smidig övergång till elektrifiering, inte bara genom fordonens design och produktion, utan även genom att adressera relaterade utmaningar som hälsa, säkerhet och infrastruktur.  

 

Avslutningsvis besökte vi Scania-museet för att följa lastbilarnas utveckling genom tiden. Vi ser fram emot nästa besök när de elektrifierade lastbilarna står sida vid sida med förbränningsmotorerna som då är passé. 

Captors hållbarhetsteam på besök i Scania-museet. F.v. Daniel Karlgren, CIO, Cilla Dahlstedt Myrgård, förvaltar Captor Dahlia Green Bond, Sanna Petersson, hållbarhetsansvarig, Niki Giarimi, ESG-analys & marknadsföring.

Föregående
Föregående

Avanza Fonder i samarbete med Captor för egna räntefonder

Nästa
Nästa

Hur hög är egentligen inflationstakten just nu?